I dagarna har jag funderat över begreppet jobba hårt. Flertalet framgångsrika menar att det krävs hårt arbete för att lyckas. Men är det verkligen hela sanningen? Jag tänkte att vi skulle titta närmare på detta.

Låt säga att du arbetar 100 timmar per vecka på ett projekt som inte har någon efterfrågan. Det spelar ingen roll hur mycket eller hur länge du håller på med projektet. Så länge det inte finns någon som är intresserad av din produkt eller tjänst är jobbet lönlöst. Däremot om du lägger ner samma tid genom på att exempelvis där utbudet är lägre och efterfrågan är större blir resultatet ett helt annat. Skulle du fråga en säljare skulle hen eventuellt säga att det går att skapa en efterfrågan. Det sätter jag mig inte emot, det är ett sätt att arbeta smart men är inte applicerbart på allt.

Så hur arbetar du smart? Det är omöjligt att ge ett svar utan det beror helt och klart på hur omständigheterna runt omkring ser ut. Det som är viktigast är vilka frågor du ställer till dig själv samt att inse att de som är lite lata är oftast de som arbetar smartast. Varför? De är tillräckligt smarta för att lista ut hur de kan utföra och effektivisera arbetsysslor så att deras arbetsinsats minskar, men att resultatet blir detsamma eller bättre. Så hur tänker lata människor? De ställer sig själva rätt frågor.

  1. Finns det ett effektivare sätt att göra detta på?

I de allra flesta fallen går det att komma på en lösning som gör att arbetet går fortare. Det betyder att du kan lägga den intjänade tiden på någonting bättre. Det kan vara allt ifrån att göra mallar till att automatisera processer.

2. Fokuserar jag min tid på rätt saker?

Tid är pengar. Tiden kommer alltid att vara begränsad. För alla. Finns det något område eller syssla som inte ger dig nytta, där du känner att du bara slösar din tid på sådant som varken gynnar dig eller ditt företag. Kanske är det bokföring. Kanske är det att beta av mail. Om du har möjlighet, ta hjälp med de bitar där du känner att du slösar tid. Finns det en möjlighet för att ta hjälp genom att anställa eller outsourca? Fundera över på hur du kan eliminera tidstjuvar så att du kan fokusera på det som du anser ger mervärde både för dig själv men också för ditt företag.